2022. aasta sügisel alustas SOL Baltics´i juhtkond Tallinna Ülikooli mikrokraadiprogrammis rohepöörde juhtimise õpinguid. Programm lõppes 2023. aasta kevadel ja juhtkonna õppeteekonnast said osa pea kõik SOL töötajad. Tartu piirkonna äriüksuse juht Priit Pikhoff, kes ka ise programmis osales, andis meile toreda ülevaate õppimiskogemustest.

Kuidas ma kooli sattusin?
Et kõik ausalt ära rääkida, alustan sellest, et minu viimane päris koolis käimine jääb 7-8 aasta tagusesse aega, mil lõpetasin Tartu Ülikooli Riigiteaduste bakalaureuseõppe. Kuigi vahepeale jäid ka mõned erinevad kursused, siis tõsisem koolipingi nühkimine algas uuesti SOL-is. Algul mõned lühemad koolituspäevad ja siis juba Puhastusteenindaja-juhendaja tase 4 koolitus. Kui see tehtud sai, siis tekkis mingisugune sisemine tahe veel midagi õppida. Juba uurisin ja puurisin erinevaid variante, kuhu iseseisvalt õppima minna, kuid samal ajal küpses ka SOL juhtkonnal plaan koos kooliteed alustada ja sinna teisigi kolleege kaasata.
Oli üks tavaline hiliskevadine päev kui hea kolleeg Tallinnast helistas ja küsis: „Mis sa arvad, kui läheks Tallinna Ülikooli õppima?“. Minupoolne „Jah“ tuli vist enne, kui uurisin, mida üldse õppima läheme. Võis ka vastupidi olla, aga see ei muuda enam midagi. Toredam on mäletada sedapidi.
Mida me õppisime?
Juhtkond oli välja valinud esmakordselt toimuva mikrokraadiprogrammi „Rohepöörde juhtimise“ erialal Tallinna Ülikooli ja TalTechi koostöös. Võiks ju küsida, kust selline valik ja miks mitte äri või majandusega seotud ala? Aga seepärast, et äri me teeme niikuinii igapäevaselt ja majandusega saame samuti hakkama. Kuna toimetame väga konkurentsitihedas sektoris, on meil vaja millegagi eristuda ja nii klientidele kui ka töötajatele lisaväärtust pakkuda.
Tänane ühiskonna üldine mõtteviis on väga soosiv keskkonna ja jätkusuutlikkuse teemadega tegelemiseks. Kuna tegu oli esimese sellelaadse programmiga, siis puudus võimalus uurida, mis see endast täpselt kujutab. Kui päris aus olla, siis natukene oli hirm, et meid hakatakse nüüd ekstreemselt „roheliseks“ muutma. Kõik kõhklused, mis sisimas esile olid kerkinud, said esimesel päeval ümber lükatud. Mõistsime, et kursuse eesmärk ei ole „rohepesu“, vaid mõttemaailma avardamine ja selgitamine, kuidas vältida selle (rohepesu) lõksu langemist.
Mida me siis täpsemalt õppisime? Nagu ülikool ikka, siis jagunes õppekava semestriteks. Esimene semester algas sissejuhatava päevaga, misjärel alustasime õpet kolmel erineval teemal: keskkonnajuhtimine, keskkonnainnovatsioon ning tootearendus. Teisel semestril pühendati meid organisatsiooni innovatsiooni ja sotsiaalsesse ettevõtlusesse, jätkusuutliku strateegia loomisele ja juhtimisele ning muutuste psühholoogiasse.

Kõik kursused lõppesid kodutööga ja SOL õppurid said teha kõik koolitööd ettevõttega seotud teemadel. Võimalusel ja vajadusel kaasasime ka kolleege ning usun, et need olid väga produktiivsed ja kasulikud arutelud.
Kes meid õpetasid?
Kui hästi lihtsasti kokku võtta, siis meid õpetasid oma ala professionaalid. Nii õppejõud ülikooli ja teadusmaastikult kui ka külalisesinejad riigi institutsioonidest ja eraettevõtlusest. Õppejõud Jaanus Terasmaaga kohtusid paljud meie Eesti, Läti ja Leedu kolleegid SOL konverentsil, kelle esitlus pakkus palju kõneainet ja tagasisidet.
Kellega me õppisime?
Mina (Priit), Kurmet, Kaili, Mergit, Priit, Rinel, Evely ja veel 17 kaasõppurit, kelle seas oli eraettevõtjaid, suurettevõtete töötajaid, kogukonna eestvedajaid, riigi või kohaliku omavalitsuse tasandi töötajaid ning lasteasutuste ja koolidega seotud inimesi. Leidus neid, kes igapäevaselt oma töös keskkonnaalaste teemadega tegelevad, ja ka neid, kes tulid ennast nende teemadega rohkem kurssi viima – nagu mina.
Kuigi tegime kodu- ja grupitöid SOL meeskonna siseselt, siis puutusime teiste kaasõppuritega selle aja jooksul palju kokku ja saime uusi tutvusi, mõtteid ning mõttekaaslasi.

Mida SOL võitis?
Kindlasti pole palju ettevõtteid, kes saaksid öelda, et nende juhtkond on koos läbinud jätkusuutlikkusele pühendatud õppeprogrammi. Saime erinevaid ideid ja mõtteid, kuidas ise edasi minna ja kuidas kaasata kliente.
Läbi erinevate kursuste ja kodutööde lõime nii mõnegi reaalselt kasutusse võetud või peatselt kasutusse võetava strateegia, programmi ja idee. Nagu eelpool mainitud, kaasasime õpingutesse ka kolleege.
Muutsime esmapilgul igava ja loogilisena tunduva heakorrateenuse ka oma kaasõppuritele ning õppejõududele põnevaks.
Kui räägitakse, et iga tegevus jätab keskkonnale kahjuliku „jalajälje“, siis meie vaates ei peakski niivõrd keskenduma „jalajälje“ vähendamisele, vaid „käejälje“ (positiivse keskkonnamõju) suurendamisele.
Mida mina võitsin?
Loomulikult kõike seda, mida meile programmi raames õpetati. See avardas maailmavaadet, pani mõtlema, andis uusi tutvusi jne. Mida ma aga kõige rohkem võitsin, on see, et mul oli üks äraütlemata suur võimalus õppida ja töötada koos SOL juhtkonnaga. Kuigi igapäevatöös puutume omavahel kokku, siis terve õppeaasta jooksul arutada meie ettevõtte jätkusuutlikkuse strateegiat, genereerida innovaatilisi ideid või tootearenduse võimalikke lahendusi, on hoopis teine asi. Sain kinnitust, et mu kolleegid Tallinnas ja Baltikumis on ühed väga ägedad tegelased, kelle silm särab alati SOL-ist rääkides.
Julgustan kõiki uurima ja arutama nende teemade üle, mida õppisime ning ka kõigil muudel teemadel. Igasugune tagasiside ja ettepanekud aitavad ühiselt edasi liikuda ja areneda ning kui teil peaks juhuslikult tekkima variant end kuskil harima minna, siis ärge mõelge, kohe öelge!
Kursuse külaskäigust SOL kontorisse ja diplomite üleandmisest saab videot vaadata SIIT.