Kinnisvarahoolduses on oodata suurel määral kõrgtehnoloogiliste lahenduste kasutuselevõttu, mis võib kaasa tuua efektiivsuse ja kvaliteedi paranemise, kuid nõuab ka uusi oskusi ja kompetentset tööjõudu. Ettevõtted, kes suudavad kaasa minna uute tehnoloogiate ja jätkusuutlikkuse suundumustega ning investeerida töötajate arengusse, võivad saada konkurentsieelise. Samas, ettevõtted, kes ei suuda kaasas käia tehnoloogiliste arengutega või ei väärtusta oma töötajaid, võivad kaotada perspektiivi. Töötajatelt oodatakse valmisolekut elukestvaks õppeks ja muutustega kaasaminekuks.

SOL Baltics OÜ Baltikumi müügi- ja turundusjuht Mergit Inno vastas Äripäeva konkurentsiraporti tarbeks mõningatele kinnisvarahoolduse valdkonda puudutavatele küsimustele. Toome teieni intervjuu vastused kahes osas. Käesolev arvamuslugu on järjekorras teine.
Kas ja kui suurel määral tungivad erinevad kõrgtehnoloogilised lahendused kinnisvarahooldusse? Mida see endaga võiks kaasa tuua?
Loomulikult ei ole kinnisvarahooldus mingi erand ja ka siin tuleb uusi süsteeme ja seadmeid/roboteid nagu seeni peale vihma. Tehnoloogia areng on eksponentsiaalne, mistõttu ettevõtjate jaoks on suureks väljakutseks seadmete valimine, rakendamine ja haldamine. Kusjuures sobivate seadmete ja süsteemide sobivuse testimine ning tööle rakendamine eeldab ka vastava kompetentsiga meeskonda, kuid mitte ainult. Robotid vajavad sarnaselt teistele seadmetele haldust ja hooldust. Tekivad küsimused, kas soetada või rentida? Kui osta, kuidas toimub tarkvarauuendus, seadmete hooldus jne.
Teatavasti on Eesti puhastusteenindajate keskmine tööiga orienteeruvalt 50+ eluaastat, mistõttu julgus ja valmidus uute tehnoloogiatega igapäevaselt koostööd teha vajab harjumist. Saab üsna kindel olla, et tuleviku kinnisvarahoolduses ei asenda robotid täielikult inimest. Tekib koostöö, mis võimaldab töötajal luua suuremat väärtust ja vähendab inimtööjõul baseeruvaid lihtsaid korduvaid tegevusi. Robotid vajavad näiteks abi eri korruste vahel navigeerimiseks.
Professionaalsete robotite või muu kõrgtehnoloogiliste seadmete laialdast kasutuselevõttu pärsib ka nende hind ja kliendi valmisolek. Üsna tihti põrkutakse turvanõuete, müra või lihtsalt uksepiitade taha. Uute tehnoloogiate kasutuselevõtt vajab kliendi, töötaja ja ettevõtte panust ning soovi.
Millised kinnisvarahoolduse ettevõtted saavad lähitulevikus konkurentsieelise?
Tulevikku on keeruline ette ennustada, kuid kindlasti saavad eelise ettevõtjad, kes suudavad ESG nõuetega kaasa minna, uusi tehnoloogiaid rakendada ja proaktiivselt oma kliendile väärtustloovaid lahendusi pakkuda. Ettevõtjad, kes investeerivad töötajate kompetentsidesse ja tegelevad süsteemselt oma teenuse kvaliteedi mõõtmisega, võidavad pikas perspektiivis. Rõhk saab olema kestlikkusel ja mõistlikul tarbimisel.
Millised ettevõtted kaotavad perspektiivi?
Perspektiivi kaotavad ettevõtted, kes oma töötajaid ei väärtusta, toimivad nn harjumuse baasil ning jätavad tehnoloogiasse investeerimise kaugesse tulevikku. Loomulikult võivad ettevõtetele saatuslikuks saada ka klientide maksehäired, mis omakorda toovad kaasa võimaliku rahaliste vahendite nappuse.
Milliseid ootusi panete kinnisvarahoolduses tööjõule? Kui haritut või tehnoloogiavõimekat töötajat ootate?
Ootus on, et inimesi, kes soovivad meie sektoris tööd teha, leidub ka edaspidi. Eelise saavad kindlasti töötajad, kes on valmis elukestvaks õppeks, paindlikuks tööajaks ja muudatustega kaasa minemiseks.
Loomulikult on iga ettevõtte unistus, et töötajad on pühendunud ja kannavad igapäevaselt ettevõtte väärtusi.
Mõistmine, et tehnoloogia, sh täna kasutatavad tavalised põrandapesumasinad, on abilised, mitte segajad või töö äravõtjad, saab kindlasti määravaks. Nagu juba ka eelpool mainitud, on tulevikus robotid ja tehnoloogilised lahendused meie jaoks igapäevased partnerid ning nendega harjumine saab olema oluline.
Arvamusloo esimene osa jõudis teieni eelmisel nädalal. Küsimusi esitas Mergit Innole kinnisvarauudised.ee toimetaja Siim Sultson. Loe esimest versiooni SIIT.